013 - Next Stage
Panel 2: Als dit geen hit is…?
Ongetwijfeld het meest gehoorde cliché in de muziekindustrie zodra de opname in de studio is afgerond: ‘als dit geen hit is…’. Of woorden van gelijke strekking. Logisch ook, want componist, tekstschrijver, arrangeur, producer, muzikant en zanger proberen bij elke nieuwe track het allerbeste van zichzelf te geven. Maar wanneer is die nieuwe single dan ook daadwerkelijk een hit? Wie bepaalt dat? De plugger? De radio-DJ? De playlist samensteller bij Spotify? Of toch de fans? En wat bepaalt of een liedje een hit is?
Is de officiële hitlijst van GfK Dutch Charts – single Top 100 de bepalende graadmeter? Of de Radio NL Top 30? Of zijn het toch eerder het aantal streams op Spotify en de daarbij behorende playlists zoals ‘Kroegenhits 2024’ of ‘Hollandse Meezingers’. Al dan niet in combinatie met het aantal volgers op YouTube, Facebook, Instagram en het aantal views op TikTok? Of wanneer een liedje ‘viral gaat’? Of zodra het elk weekend in talloze kroegen wordt meegezongen?
Welke lijst en welk belang weegt nu het zwaarst en waar moet het label, muziekuitgever, artiest en management dan op in zetten? Want het belang van ‘wel of geen hit’ is nogal zwaarwegend bij uiteenlopende zaken als gages bij liveoptredens, airplay, carrièreontwikkeling en populariteit. Op welke elementen sturen componisten, tekstschrijvers, producers en uitvoerende muzikanten en zangers bij het maken en opnemen van de nieuwe hit in wording? Of bepalen AI-programma’s zoals Suno.ai binnenkort hoe de toekomstige hits klinken?